Stichting Bedrijfsgeschiedenis

Nieuwsbericht

Webinar over geschiedenis en opmars van de platformeconomie

Graag nodigen we u uit voor een nieuwe sessie in onze webinar serie SBG@home op 21 april om 16:00. Deze keer staat het webinar in het teken van een actueel onderwerp, namelijk de Nederlandse platformeconomie.

We kennen allemaal de ‘Big 7’ wel: Apple, Amazon, Facebook enzovoort. Samen zijn ze goed voor een marktwaarde van 5.000 miljard dollar (cijfers 2018). Vergeleken bij deze reuzen zijn de bekendste Nederlandse platforms zoals Booking.com en Bol.com slechts dwergen. Maar ook hier is de platformeconomie aan een opmars bezig, niet in de laatste plaats in de Nederlandse gaming industrie.

Onder de titel ‘Opmars van de Nederlandse platformeconomie’ duiken we in de geschiedenis van online platforms die vraag en aanbod op een nieuwe en directe manier bij elkaar brengen. Vandaag de dag is het de normaalste zaak van de wereld om je films online te streamen, boodschappen online te doen of om een klusser, een schoonmaker of zelfs een oppas online te regelen. Is dat iets om blij mee te zijn of moeten we er zorgen over hebben? Welke impact heeft deze digitalisering van de economie op de industrie, en op de consumptiesamenleving?

Sprekers
Historicus Wilbert Schreurs, auteur van 25 jaar online winkelen in Nederland (Nubiz 2020) zal ingaan op het onderwerp online winkelen van 1945 tot heden. Onder de titel ‘To click or not to click’ neemt hij ons mee op een toer door de nog jonge geschiedenis van de platformeconomie in Nederland. Een geschiedenis die in veel opzichten compleet anders is verlopen dan vooraf werd verwacht…
Promovenda Annie Heslinga (Erasmusuniversiteit Rotterdam) vertelt in haar presentatie ‘Mainstreaming the game’ over haar nieuwste onderzoek naar de Nederlandse gaming industrie. Welke online winkels en communicatiekanalen stonden hier aan de basis, en hoe hebben deze de industrie in de afgelopen 30 jaar gevormd? Annie houdt haar presentatie in het Engels.
Deelname
Het SBG@home webinar bieden wij zoals altijd aan via Zoom en duurt ca. 1 uur. Donateurs ontvangen de inlogcode automatisch. Overig geïnteresseerden kunnen een inlogcode aanvragen bij Joep Schenk (J.Schenk@uu.nl).