Succesvolle najaarsbijeenkomst SBG-VBH-ETWIE Tilburg

Zo’n tachtig deelnemers uit Nederland en Vlaanderen woonden de door SBG, VBH en ETWIE georganiseerde studiedag over Bedrijfserfgoed als Cultuurerfgoed bij in het TextielMuseum te Tilburg.

‘s-Ochtends presenteerden Erik Nijhoff (SBG), Ton de Graaf (VBH), Joeri Januarius (ETWIE) hun organisaties. Guus Boekhorst (Textielmuseum) en Giel van Hooff (FIEN) gaven daarna een voordracht over collectiewaardering bij het Textielmuseum. Daarna volgde een rondleiding door het Textielmuseum. ’s-Middags waren er drie inspirerende voordrachten. Het gebruik van bedrijfshistorische bronnen in bedrijfsgeschiedenis werd belicht door prof.dr. Joost Jonker (IISG/UvA). Dr. Johan Dambruyne (rijksarchivaris Antwerpen-Beveren) hield een boeiend betoog over het Boelwerf-archief. Het programma werd afgesloten door Ingrid Elferink (conservator bedrijfshistorische collectie NN). Zij hield een interessant verhaal over de historische collectie van NN. De geslaagde dag werd besloten met een borrel.
Deze eerste samenwerking tussen SBG, VBH en ETWIE was bijzonder succesvol getuige de grote opkomst uit Nederland en Vlaanderen. Het is zeker voor herhaling vatbaar.

(Ton de Graaf)

(Fotos’s Pierre Don)