Boek: 175 jaar Koninklijke Boom Uitgevers

Ze zijn schaars geworden, familiebedrijven met een lange geschiedenis die nog altijd floreren. Zo’n zeldzaamheid is Koninklijke Boom uitgevers, een uitgeverij die in 2016 haar 175-jarig jubileum viert. Dit boek, geschreven door Gert-Jan Johannes, schetst de geschiedenis van deze bijzondere onderneming.

Na de Tweede Wereldoorlog werd de doodsklok geluid over het instituut familiebedrijf, dat te kwetsbaar zou zijn. De Meppelse familie Boom trok zich niets van deze opvatting aan, maar breidde gestaag de activiteiten uit.

Boom 175

Dit boek beschrijft de vragen waarmee de achtereenvolgende generaties Boom zich geconfronteerd zagen. Zouden ze optreden als een ‘familie’ of moesten ze voor een zakelijker aanpak kiezen? Had de firma zich te beperken tot haar traditionele thuisbasis Meppel, of zou ze haar activiteiten uitbreiden tot (ver) daarbuiten? En niet in de laatste plaats: heeft een uitgever van kranten, boeken, tijdschriften en digitale media een taak als ‘waakhond van de democratie’?