SBG Najaarsbijeenkomst Donderdag 10 november Artis Bibliotheek Amsterdam: de uitgeverij als bedrijf: tussen ideaal en commercie

2016 is uitgeroepen tot het Jaar van het Boek. In dit kader organiseert de Stichting Bedrijfsgeschiedenis samen met de Nederlandse Boekhistorische Vereniging op donderdag 10 november een studiemiddag over de geschiedenis van de uitgeverij als bedrijfstak.
In deze bedrijfstak is voortdurend een spanning zichtbaar tussen het idealisme van de uitgever, vaak gevoed door de persoonlijke band met ‘zijn’ auteurs, en de vereisten van een commercieel verantwoorde bedrijfsvoering.
Gedurende de middag geven drie biografen/historici korte lezingen over enkele van de meest excentrieke voorbeelden van deze geschiedenissen. geert-van-oorschotLiterair criticus Arjen Fortuin komt vertellen over zijn veelgeprezen biografie over de uitgever Geert van Oorschot. Biograaf Koen Hilberdink licht een tip van de sluier op over zijn nieuwste onderzoek naar de uitgever Johan Polak, over wie hij komend jaar een studie publiceert. hilberdink-polak-2012De historicus Gert-Jan Johannes geeft ons een kijkje in het reilen en zeilen van uitgeverij Boom over de afgelopen 175 jaar. Ten slotte laat Hanca Leppink ons kennismaken met de uitgeverij van vandaag de dag. Leppink was van 1988 tot 2011 uitgever bij Sijthoff. Nu is ze voorzitter van de Dr P.A. Tielestichting, die de boekwetenschap bevordert.

De middag vindt plaats op 10 november, tussen 13:30 en 16:30 in de Artis Bibliotheek te Amsterdam, met aansluitend een borrel. Uiteraard is de middag kosteloos toegankelijk voor onze leden. Er is een beperkt aantal plaatsen in de Artis Bibliotheek. Meldt u zich daarom alstublieft wel even aan via: j.schenk@uu.nlArtis_Bibliotheek