Stichting Bedrijfsgeschiedenis

Nieuwsbericht

Voorjaarsbijeenkomst Bierbrouwerij Koningshoeven 15 juni te Tilburg!

Weizen, IPA of kriek, bier is allang geen gewoon pils meer. Tijdens deze voorjaarsbijeenkomst krijgen we alles te horen over de geschiedenis van de bierbrouwerij, en dan vooral hoe het kan dat er sinds enkele jaren zo’n enorme verandering gaande is in de biermarkt. De opkomst van talrijke ‘speciale bieren’ kan wel dé trend in bierland genoemd worden.

Stichting Bedrijgsgeschiedenis neemt u daarom donderdag 15 juni mee naar één van de wegberijders van de ‘speciale bieren’ in Nederland: Bierbrouwerij Koningshoeven in Tilburg. Historicus Roel Mulder (1980) bierliefhebber en thuisbrouwer zal ons bovendien meenemen in de geschiedenis van het vak. Hij is auteur van het onlangs verschenen boek Verloren bieren van Nederland (Unieboek/Het Spectrum, mei 2017), een toegankelijk geschreven overzichtswerk van de belangrijkste Nederlandse biersoorten uit heden en verleden: van het Middeleeuwse gruitbier tot het hedendaagse pilsener. Die laatste biersoort heeft volgens Mulder zijn langste tijd gehad en is zwaar in het defensief gedrongen door de komst van allerlei speciaalbieren. Bij het rijp maken van de Nederlandse markt voor al die “nieuwe” bieren heeft Trappistenbrouwerij Koningshoeven in de jaren tachtig en negentig van de twintigste eeuw belangrijke pioniersarbeid verricht.

Wilt u hierbij aanwezig zijn, meld u zich dan alstublieft aan bij Joep Schenk: j.schenk@uu.nl

Programma
De bijeenkomst begint om 14.00 uur in het Interpolis-gebouw aan de Spoorlaan 298 in Tilburg, met spreker Roel Mulder

Hierna vertrekken we samen, per bus of individueel met de auto, naar Abdij de Koningshoeven, alwaar we om 16:00 een rondleiding krijgen.

We sluiten de middag rond 17:00 af met een proeverij.

Praktische zaken
Interpolis is uitstekend te bereiken met het openbaar vervoer. Zo’n tien minuten lopen vanaf NS-station Tilburg.
Heeft u nog vragen, mail Joep Schenk gerust!