Stichting Bedrijfsgeschiedenis

Voorjaarsbijeenkomst 24 april 2015

Op vrijdag 24 april organiseert de Stichting Bedrijfsgeschiedenis de jaarlijkse voorjaarsbijeenkomst. Dit jaar staat de bijeenkomst in het teken van de geschiedenis van Nederlandse ondernemers.

Bestaat ‘de Nederlandse ondernemer’? Waarom zijn sommige bedrijven door de jaren heen succesvol en andere niet? Hoe gingen Nederlandse bedrijven tussen 1850 en 1950 om met crisis, oorlog en wederopbouw? Naar aanleiding van de voltooiing van de 6-delige reeks ‘Nederlandse ondernemers 1850-1950’ door historisch onderzoeksbureau Stad en Bedrijf, organiseert de Stichting Bedrijfsgeschiedenis een bijeenkomst met als thema ‘Nederlandse ondernemers in historisch perspectief’. Tijdens deze middag komen vragen aan bod over het karakter van de Nederlandse ondernemer, maar wordt ook nagegaan wat zo’n kloeke reeks kan betekenen voor de Bedrijfshistorische wetenschap.
De middag wordt geopend door de dagvoorzitter en Rotterdam-expert professor Paul van de Laar. Vervolgens worden de uitkomsten van de reeks ‘Nederlandse ondernemers 1850-1950’ kort uiteengezet door de samenstellers. Daarna gaan Ferry de Goey en Jacques van Gerwen in op de betekenis van deze serie voor de bedrijfsgeschiedenis als wetenschappelijke discipline. Na een pauze volgt een panel-discussie waarin historici Ariëtte Dekker (biografe van Anton Kröller en Cornelis Verolme) en Marcel Metze (biograaf van Anton Philips) kort hun eigen onderzoek presenteren en in zullen gaan op de voorgaande bijdrages. Onder leiding van Paul van de Laar zal dan een plenaire discussie met de zaal volgen. De middag wordt afgesloten met een borrel en is er gelegenheid de tentoonstelling van het Maritiem Museum te bezoeken.

Dit jaar vindt de bijeenkomst plaats op wel een  hele bijzondere locatie. Het Maritiem Museum in  Rotterdam opent zijn deuren voor onze  bijeenkomst en staat ons bovendien toe een kijkje  te nemen in de nieuwste tentoonstelling  TOPSTUKKEN. In deze tentoonstelling schudt het  museum de Rotterdamse bescheidenheid van zich  af en toont 25 topstukken uit de eeuwenoude  collectie.

Als lid van de Stichting Bedrijfsgeschiedenis is het bijwonen van deze middag geheel kosteloos. Meld u zich alstublieft wel even aan

Dagprogramma

13:00- Zaal open, koffie en thee
13.30- Opening dagvoorzitter Paul van de Laar
13.35- Inleiding: uitkomsten van de serie Nederlandse Ondernemers 1850-1950
14.00- Inleiding: betekenis van de serie voor de bedrijfsgeschiedenis
14.30- Pauze, koffie en thee
15.00- Paneldiscussie met Ariëtte Dekker en Marcel Metze & algemene discussie
16.00- Borrel en gelegenheid tot het bezichtigen van de tentoonstelling Topstukken

Routeaanwijzing en adres

Maritiem Museum
Leuvehaven 1
3011 EA Rotterdam

Het Maritiem Museum ligt midden in het bruisende centrum van Rotterdam en is uitstekend bereikbaar met het OV of over het water. Om uw bezoek zo makkelijk mogelijk te maken hebben we de verschillende mogelijkheden op een rij gezet.

Openbaar vervoer

Tram: lijn 8, 23, 25
Bus: lijn 32
Metro: Station Beurs of Leuvehaven voor de schepen en kranen
Trein: Centraal station Rotterdam of station Blaak
Waterbus: Halte Willemsplein
Watertaxi: Halte Leuvehaven

Met de auto

Vanuit Den Haag – A13
Afslag Rotterdam Centrum. Volg Centrum, via de Schieweg, Schiekade en vervolgens Coolsingel. Het Maritiem Museum ligt op de kruising Blaak – Coolsingel.

Vanuit Dordrecht – A16
Volg Den Haag en neem de afslag Capelle aan den IJssel/Centrum. Volg Centrum. Ga rechts na het passeren van de Willemsbrug naar de Schiedamsedijk. Na 250 meter ligt het Maritiem Museum aan je rechterhand.

Vanuit Gouda/Utrecht – A20
Volg Dordrecht via de A16 en neem afslag Centrum. Volg Centrum. Na het passeren van de Willemsbrug rechtsaf de Schiedamsedijk op. Na 250 meter ligt het Maritiem Museum aan je rechterhand.

Kenteken Parkeren

Het museum heeft géén parkeergelegenheid op het eigen terrein. In de directe omgeving, langs de Boompjes of in de parkeergarages in het centrum, kun je betaald parkeren. Let op: aan de weg betaal je nu met invoering van je kenteken.