Stichting Bedrijfsgeschiedenis

Nieuwsbericht

Najaarsbijeenkomst Sita ReEnergy Roosendaal 30 oktober

Op vrijdag 30 oktober organiseert de Stichting Bedrijfsgeschiedenis de jaarlijkse najaarsbijeenkomst. Dit jaar bezoeken we de gloednieuwe afvalenergiecentrale in Roosendaal. Meld u zich zo snel mogelijk aan, er is een beperkt aantal plaatsen voor deze bijeenkomst.

De afvalenergiecentrale Sita ReEnergy, die vier jaar geleden door de voorzitter van de Europese Raad BuitenHerman Van Rompuy werd geopend, behoort tot de modernste van zijn soort in Europa. De centrale kan bijna driehonderdduizend ton afval per jaar verwerken en wekt daarbij 275 duizend MWh op, genoeg energie voor zeventig duizend huishoudens. Daarnaast levert de centrale ook nog restwarmte aan de nabijgelegen kassencomplexen. Kosten van de bouw van deze indrukwekkende centrale: zo’n tweehonderd miljoen Euro. De Stichting Bedrijfsgeschiedenis stelt u in de gelegenheid dit complex van binnen te zien.

Het programma
De middag begint met een lunch in Brasserie ‘De Aankomst’ tegenover het treinstation te Roosendaal. Dan verplaatsen we ons gezamenlijk naar Sita ReEnergy. Daar duiken we met Henk van Zon, gepromoveerd op ‘Een zeer onfrisse geschiedenis. Studies over niet industriële vervuiling in Nederland, 1850-1920’, in de geschiedenis van bedrijfsmatige afvalverwerking in Nederland. Vervolgens houdt ingenieur Ad Veraart, die betrokken was bij het bouwproces van de centrale, een lezing over de geschiedenis van Sita ReEnergy. Tenslotte krijgen we een uitgebreide rondleiding door de centrale en worden we getuigen van het proces dat van afval elektriciteit maakt.

Als lid van de Stichting Bedrijfsgeschiedenis is het bijwonen van deze middag geheel kosteloos. Meld u zich alstublieft wel even aan bij Joep Schenk. Graag horen wij vóór 23 oktober of u deelneemt aan deze najaarsbijeenkomst. Komt u met de auto? Laat het even weten, wellicht kunt mede-leden blij maken met een lift!sita binnenOok voor vragen kunt u bij Joep terecht. Hieronder volgt het dagprogramma en het adres.

Het bestuur van de Stichting Bedrijfsgeschiedenis hoopt u te zien op vrijdag 30 oktober in Roosendaal!

Dagprogramma12:00-13:00 Lunch bij Brasserie ‘De aankomst’ in Roosendaal (Best Western Hotel)
13:00-13.30 Verplaatsing naar Sita ReEnergy
13.30-13:40  Welkom
13.40-14:20 Henk van Zon – Geschiedenis van bedrijfsmatige afvalverwerking in Nederland