Najaarsbijeenkomst goed bezocht

De najaarsbijeenkomst van 10 november in de oude bibliotheek van Artis was een geslaagde, druk bezochte bijeenkomst. De sprekers Fortuin, Hilberdink en Johannes gaven, elk vanuit een eigen hoek, duidelijk inzicht in de geschiedenis van enkele belangrijke Nederlandse uitgeverijen (resp. Van Oorschot, Polak en Boom). Duidelijk werd ook dat de (excentrieke) persoonlijkheid van de ondernemer of het speciale karakter van de ondernemersfamilie nogal bepalend was voor de wijze waarop het bedrijf gestalte kreeg. Het thema ’tussen ideaal en commercie’ maakte ook bij het aanwezige publiek nogal wat los. Leden van de SBG, de NBV en enkele uitgevers (oa 010, AUP, Luitingh-Sijthoff (Hanca Leppink)) discussieerden over hoe de biografieën over Van Oorschot en Polak bijdragen aan nieuwe inzichten in de bedrijfsgeschiedenis van de ondernemerstak als geheel. Hieruit volgde een dringende oproep om ook de minder beroemde uitgeverijen, niet in de laatste plaats uitgeverijen die zich bezig houden met non-fictie, te betrekken in het historisch onderzoek. Uiterst noodzakelijk daarvoor is wel, dat uitgeverijen het belang inzien van het behoud van hun bedrijfshistorisch erfgoed en zorg dragen voor een degelijke archivering van hun (digitale) correspondentie en documentatie.

img_20161110_152628 2kh1hm3af
5hl