CHG Symposium “Historie van Zeep en Wasmiddelen” 4 oktober

Op woensdag 4 oktober organiseert de Chemie Historische Groep (CHG) een symposium “Historie van Zeep en Wasmiddelen”. Dit symposium zal worden gehouden in de Boothzaal (m.03) van de Universiteit Utrecht / Universiteitsbibliotheek Uithof Heidelberglaan 3, 3584 CS Utrecht. Aan de bijeenkomst zijn kosten verbonden.

Deze zijn te voldoen bij on-line inschrijving via de CHG website (http://chg.kncv.nl/)

CHG leden:         € 15,-

Niet-leden:         € 25,-

Studenten           gratis

Inschrijving via de website van de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV): link toe te voegen

Programma:

12.30-12.55       ontvangst (koffie)

12.55-13.00       Rob van Veen                    welkom

13.00-13.45       Paul Birker                        wassen in historisch perspectief

13.45-14.30       Jan Meijer                          de ontwikkeling van moderne wasmiddelen bij Procter & Gamble

14.30-15.15       Ton van Helvoort               voorbeelden van product ontwikkeling bij Unilever Research

15.15-15.45       pauze (koffie/thee)

15.45-16.15       Ernst Homburg                  de ontwikkeling van synthetische wasmiddelen, en de antwoorden van Unilever en Shell

16.15 -17.00      Joen Hermans                    De rol van metaalzepen bij de veroudering van olieverfschilderijen”

17.00-17.15       Rob van Veen                     laatste vragen/afsluiting

N.B. wegens verwachte aanwezigheid van buitenlandse studenten zal de voertaal zoveel mogelijk in het Engels zijn.